Isolering av DNA fra frukt eller grønnsaker | Rapport

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studiespesialisering Vg1
  • Naturfag
  • 4
  • 5
  • 1106
  • PDF

Isolering av DNA fra frukt eller grønnsaker | Rapport

Her finner du en rapport i faget naturfag som dreier seg om å isolere DNA fra en banan. Hensikten med forsøket var å bruke forskjellige reagenser til å fremstille DNA fra en banan i synlige mengder. Rapporten inneholder dessuten et grunnleggende teoriavsnitt om DNA.

Forsøket tar utgangspunkt i forsøk 7.1 "Isolering av DNA fra frukt eller grønnsaker" i læreboken Naturfag 5 SF.

Innhold

Hensikt
Teori
Sikkerhet
Utstyr
Utførelse
Resultat
Konklusjon
Kilder

Utdrag

Rundt 1870, ble DNA for første gang identifisert, men ble da ansett som et enkelt og kjedelig molekyl som var altfor enkel til å kunne være et arvestoff. Over 100 år senere begynte mange å ane at det var mer ved DNA – et enn det man hadde trodd på forhånd. Enda flere forskere kastet seg inn i arbeidet med å finne strukturen til DNA. Deriblant James D. Watson og Francis Crick, som var to meget intelligente personer, som hadde nok pågangsmot i tillegg til ideer og intuisjon. Sammen med Rosalind Franklin klarte de det. I 1953 ble DNA – strukturen publisert i et tidsskrift.

Inne i cellekjernen så har vi 46 DNA – molekyler, disse inneholder alle arveanleggene våres. Av de 46 DNA- molekylene er det to og to som hører sammen, det vil si at det er 23 kromosompar som vi kaller det. På de 46 DNA – molekylene er det til sammen 30 000 gener. Genet er en avgrenset del av DNA – molekylet. Hvert gen inneholder oppskriften på et protein, og proteinene er med på å bestemme egenskapene vi har (utseende), og det er med andre ord ikke rart at vi kaller gener for en slag kokebok til alle organismer.

DNA – molekylet som vi har pratet en del om er oppbygget på denne måten:
● To tråder er tvunnet sammen, (dobbel helix) sammen som en spiraltrapp.
● Sidekjedene består av sukker, også kalt deoxyribose, og fosfat bundet sammen med elektroparbindinger.
● Til hvert sukkermolekyl er... Kjøp tilgang for å lese mer