8.9 Case – Keeno AS | Markedsføring og ledelse 2

- Vgs - Studieforberedende Vg3
- Markedsføring og ledelse 2
- Ingen karakter gitt
- 4
- 1260
Sammendrag: 8.9 Case – Keeno AS | Markedsføring og ledelse 2
Dette er en besvarelse på oppgave 8.9 i boken Markedsføring og ledelse 2 av Per Emil Nørgaard og Bengt E. Olsen, som omhandler valg av distribusjonsgrad, -form, og -kanal for en gitt bedrift. (Keeno AS).
Oppgaveformulering
Drøft situasjon for Keeno AS, og gjør rede for hvilke faktorer du mener er avgjørende for valg av distribusjonsform, distribusjonsgrad og distribusjonskanal. Gi konkrete forslag til distribusjonsform, distribusjonsgrad og distribusjonskanal for kolleksjonen av Husky-bluser og husk å begrunne hvorfor.
Utdrag
Keeno AS skal lansere en ny kleskolleksjon i Norge under navnet Husky. Kolleksjonen består av en rekke sommerbluser i friske og spennende farger. Merket har allerede solgt mye på det amerikanske markedet, noe som kan være et godt argument for hvorfor man burde velge nettopp Husky-bluser. Ut i fra situasjonsanalysen er det også flere ting man kan trekke fram som argumenterer for Husky. Produsenten har ingen limit for hvor mange produkter de kan levere til Keeno AS, og bedriften har solid økonomi i bunn. I tillegg til alt dette har de ansatte i Keeno AS lang bransjeerfaring og de stiller med kompetente mennesker til å ta de riktige valgene rundt markedsføring.
Utfordringen for Keeno AS er at blusene de skal selge under merket Husky er helt ukjent for målgruppen deres her i Norge. Når det er sagt er det bra at de har utvidet målgruppen fra jenter i ungdomsalderen til voksne kvinner. Dette betyr at de involverer de mest kjøpsterke kvinnelige menneskene i landet de nå satser i.
Blusene leter etter sluttbrukere som kan bære dem, mens sluttbrukerne naturligvis ser etter mer enn bare bluser. Det er der den andre svakheten til bedriften kommer inn, at de ikke tilbyr alle typer klesplagg.
Det er tydelig at Keeno AS har satset på kvalitet fremfor kvantitet, siden blusene de... Kjøp tilgang for å lese mer Allerede medlem? Logg inn