Norsk reklameanalyse

Skal du skrive en reklameanalyse i norsk? Få god hjelp og inspirasjon i de mange eksemplene nedenfor. Dessuten har Studienett laget en reklameanalyse oppskrift, hvor vi steg for steg veileder deg igjennom oppgaven din.

Reklameanalyse oppskrift

Reklameanalyse | Oppskrift

Dette er Studienetts reklameanalyse oppskrift. Denne hjelper deg mot en god karakter, og kan brukes som inspirasjon når du skal analysere reklamer i norskfaget.

I oppskriften får du hjelp til analysere reklamens oppbygging, virkemidler og innhold. På en forståelig måte viser vi deg hva som er viktig å ha med i en reklameanalyse, fra begynnelse til slutt.
Bruk oppskriften som mal, og lær å skrive en god reklameanalyse!

Hva er en reklameanalyse?

I en reklameanalyse skal du se på hvordan avsenderen prøver å overbevise mottakeren.

Det er kommunikasjonen mellom avsenderen og mottakeren som er vesentlig i en reklame. Reklamen kan ha som formål å overbevise mottakeren til å kjøpe noe eller å endre synspunkter. Det er nettopp hvordan dette blir gjort reklameanalysen dreier seg om.

Hvordan skrive en reklameanalyse?

Når du skal skrive en reklameanalyse skal du altså se på hvordan reklamen forsøker å overtale mottakeren. I reklameanalysen skal du blant annet:

  • presentere reklamen
  • vurdere reklamens målgruppe og mottakere
  • se på virkemidlene og hvilken funksjon de har i reklamen
  • foreslå hva som kan være budskapet

Avsluttende kan du også overveie om reklamen er vellykket.

Reklameanalyse eksempel

Du kan få god hjelp til å analysere reklamer ved å se på hvordan andre har løst liknende oppgaver.

Se Studienetts analysehjelp til to bilreklamer her.

I tillegg til Studienetts analysehjelp til reklamer, finner du her en rekke eksempler på reklameanalyser skrevet av elever på videregående skole og grunnskolen.

Her har du en analyse av to reklamer, henholdsvis fra Nyt Norge og Certina.

En analyse av en reklame fra Gilde finner du her.

Reklameanalyse på eksamen

Er du elev på Vg3 studieforberedende utdanningsprogram eller påbygging til generell studiekompetanse, skal du garantert opp til skriftlig eksamen i norsk hovedmål. Går du Vg2 yrkesfaglig utdanningsprogram eller er elev i 10. klasse, kan du trekkes ut.

På skriftlig eksamen i norsk kan du bli bedt om å analysere én eller flere reklamer. Øv deg på å skrive reklameanalyser og bli forberedt til eksamen!