50 tallets Rock n Roll

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studiespesialisering Vg3
  • Musikk
  • 5
  • 13
  • 5016
  • PDF

50 tallets Rock n Roll

En fordypningsoppgave min gruppe hadde om Rockens opprinnelse på 50 tallet, med analyser av sentrale artister. Inneholder:

Innhold

Side 2 innholdsfortegnelse
Side 3 historisk perspektiv
Side 4 forløperne til rock´n´roll
Side 5 forløperne til rock´n´roll
Side 6 forløperne til rock´n´roll
Side 7 forløperne til rock´n´roll
Side 8 rock´n´roll
Side 9 rock´n´roll | elvis presley
Side 10 elvis presley | analyse – ”hound dog” av elvis presley
Side 11 analyse – ”hound dog” av elvis presley | chuck berry
Side 12 chuck berry | analyse - ”johnny b. good” av chuck berry
Side 13 analyse - ”johnny b. good” av chuck berry
Side 14 kilder | ansvarsfordeling | gruppevurdering

Utdrag

HISTORISK PERSPEKTIV

Fra begynnelsen av 1900 tallet til 1950 tallet var verden preget av krig, økonomisk nedgang og ødeleggelse. I 1930 åra ble også verden rammet av en økonomisk krise, kalt den store depresjonen. USA ble rammet av børskrakk og høy arbeidsledighet, noe som gjorde at det var mørke tider i verden generelt. Denne depresjonen varte inn i andre verdens krig tidlig 1940 åra.

Under andre verdenskrig utviklet økonomien seg igjen til et stødig nivå, og fordi det hadde vært få kamper på Amerikansk jord, ble det igjen en positiv stemning i USA. Arbeidsforhold ble bedre og det ble flere arbeidsplasser. Dette skapte en helt ny kultur, nemlig ungdomskulturen, og man fikk også et nytt begrep, fritid. Nye musikere begynte og etablere seg, og man ville nå ha en positiv og glad musikkstil, i motsetning til bluesen. Kapitalismen ble også satt i sentrum for den vestlige verden, og man fikk nå produksjon av produkter som ble ekstremt populære, og en helt ny markedsføring.

---

“Blow wind Blow” av Muddy Waters er en typisk rhythm`n`blues låt. Den går i 4/4 og i et middels hurtig tempo. Låta følger et tradisjonelt 12-takters bluesskjema med et tydelig shuffle preg. Instrumentene som blir spilt er trommer, bass, elgitar, vokal og munnspill. Bassen spiller tydelig walking bass, spiller på åttendeler hele veien. Formen er ABABABC og det er hovedtreklangene I-IV-V som blir brukt. Typisk for bluesen er call and response og dette gjennomsyrer låta med vokalen og munnspill. Det er mye repetisjon av små motiver(riff) og trommene spiller tydelig backbeat, tyngde på 2 og 4. Kompet ligger i bakgrunnen mens i mellomgrunn finner vi noe munnspill og gitarkomp. I forgrunn finner vi vokalen og call and response med munnspillet. Skjema spilles to ganger før det kommer en munnspillsolo over to skjemaer. Så spiller skjema en gang med vokal før vi det kommer pianosolo over to skjemaer. Låta slutter med et siste skjema med vokal og munnspill og en liten avslutning. Typisk for blusen er blåtoner som det blir brukt mye av gjennom hele låta og spesielt i soloene.

GOSPEL OG DOO-WOP:
Gospel ble utviklet i kirker for svarte i USA i 1920-årene. Ordet Gospel betyr ”godt budskap” og ble tidligere brukt om hvit kirkemusikk. Utgangspunktet for denne sjangeren var å fortelle om det kristne budskap. Her var det liten forskjell mellom tale og sang. Sangpreken ble også ...

---

ANALYSE – ”HOUND DOG” FREMFØRT AV ELVIS PRESLEY

Hound dog er original sunget av den svarte blues sangerinnen Willie Mae "Big Mama" Thornton, men popularisert av Elvis Presley etter at han hørte den ble spilt av Freddie Bell and the Bellboys i Vegas.

Bandet består gitar, contrabass, trommer og vokal. Låta er bygd opp i en enkel blues form (AAB – 4+4+4 takter) med korte trommeovergang til neste del. Typisk ved bluesformen er også bruken av hovedtreklangene som går igjennom hele låta, ved tonika, subdominant og dominant. Ettersom låta er en gammel svart blues låt, som var vanlig at hvite musikere covret på midten av 50 tallet, er blues stiltrekkene fremtredene. Det er også gitarsoloer etter 3. verset og 4. verset. Teksten er gjentagelses basert hvor den samme linja går 3 ganger, og med en annerledes linje 4. linja. Med andre ord, typisk blues tekstoppbygning. Bassen spiller med den typiske slap teknikken som oppsto under rock and roll tiden, men er i bunn og grunn walking bass som er typisk for bluesen. Tekst, bass og form gjør at sangen hele veien er strengt repeterende. Det som definerer sangen som en rock and roll låt, er at den gamle blues låta er gjort om med den dansbare og lystige rytmen, ved swing rytme med backbeat... Kjøp tilgang for å lese mer

50 tallets Rock n Roll

[1]
Brukernes anmeldelser
  • 16.10.2012
    Skrevet av Elev på Vg1
    VELDIG BRA, fin oppgave