Egentrening av spenst

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Studieforberedende Vg2
  • Kroppsøving
  • 5
  • 7
  • 1919
  • PDF

Egentreningsrapport, Øktplan: Egentrening av spenst

Egentreningsrapport for spenst som inneholder øktplaner og en teoridel som forklarer treningsprinsipper og faktorer som påvirker trening og livsstil.

Innhold

Treningsprinsipper, egentrening og livsstil
Øktplan 1 for spensttrening
Øktplan 2 for spensttrening
Treningsdagbok for egentreningen
Kilder

Utdrag

Kroppen har en utrolig evne til å tilpasse seg nye og større belastninger. Ved trening blir kroppen utsatt for en treningsbelastning som bestemmes av treningens varighet, hyppighet og intensitet, men også av underlag, utstyr og aktivitet. Blir utsatte strukturer i kroppen utsatt for en nedbrytende effekt, får man økt form og prestasjonsevne med forbehold om at kroppen tilpasser seg treningen. Derfor må kroppen gjennom restitusjonsfase der kroppen får tøyd ut, nedjogget, hvile, mat- og væskeinntak. Restitusjonen gir overskudd slik at prestasjonsevnen blir bedre enn det den var før treningen. Dette heter overkompensasjon og er positiv treningsgevinst. Det vil si at økt treningsbelastning vil gi økt prestasjonsevne samt at vi har en god restitusjon... Kjøp tilgang for å lese mer

Egentrening av spenst

[17]
Brukernes anmeldelser
  • 15.12.2010
    Skrevet av Elev på Vg2
    Dette er en utrolig god oppgave, går gjennom de fleste faktorene innen spensttrening. Anbefaler på det sterkeste!
  • 14.01.2014
    veldig fin oppgave! Fikk mye inspirasjon og hjelp av dette materialet :)
  • 16.10.2016
    Veldig utfyllende og god plan!!
  • 11.01.2015
    Skrevet av Elev på Vg3
    Glimrende oppgave! mye og hente her og den er anbefalt