Øktplan skadeforebyggende trening

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Idrettsfag Vg2
  • Treningslære 1-2
  • 5
  • 3
  • 806
  • PDF

Øktplan skadeforebyggende trening

Øktplan for skadeforebyggende trening. Øktplanen har som mål å forebygge skader og styrke kroppen generelt så den blir mer robust. Hovedfokuset i øktplanen ligger på bein, mage og rygg.

Elevens kommentar

Den var bra og detaljert og nøye beskrivelse av vær øvelse. Jeg måtte bare være mer presis med tiden og legge inn pauser mellom øvelsene. Det var også noe unøyaktig beskrivelse av oppvarming.

Innhold

Oppvarming
Hoveddel
- Utfall
- Utfallsgange
- Rotasjon med ball
- Hamstrings
- Dynamisk plankeposisjon
- Dynamisk plankeposisjon med vridninger
- Sakser - rygg
- Sakser - mage
Avslutning
- Tøying
- Bro

Utdrag

Stå i utfallsposisjon med benet på en benk, bøy og strekk benet uten å bevege hofta. Armene bak hodet og strak kropp, sakte og kontrollert for bedre effekt. 15 ganger på hvert ben, og 10 med vri.

Stå i utfall posisjon med kneet i bakken og gå opp på en fot med kneet så høyt som mulig. Gå så opp på tå, stå høyt, med hofter så høyt som mulig. Fall over i utfall posisjon. Vær raskt nede og gå 15 skritt, ganger 3. Armene bak hodet.

Ha en myk medisinball mellom bena og hopp rotasjoner. Skal være helt ferdig utstrekt i hofta i lufta, og man må presse bena sammen for å holde ballen på plass. 5 ganger 180 grader(ikke bruke armene, slik at kraften må komme... Kjøp tilgang for å lese mer

Øktplan skadeforebyggende trening

[14]
Brukernes anmeldelser
  • 13.02.2012
    Skrevet av Elev på Vg3
    Fikk 6'er på denne stilen, fungerte kjempe bra og kom rett igjennom ephorus også ! ;)
  • 03.03.2016
    Skrevet av Elev på Vg2
    Veldig bra øktplan, fikk 5er på denne!
  • 07.03.2016
    Veldig bra Øktplan!!!!
  • 27.02.2015
    Skrevet av Elev på Vg3
    Nyttig øktplan! veldig bra!