Pyramideintervall | Øktplan

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Idrettsfag Vg1
  • Kroppsøving
  • Ingen karakter gitt
  • 3
  • 903
  • PDF

Pyramideintervall | Øktplan

Øktplan for pyramideintervall. Øktplanens mål er å forbedre aerob utholdenhet gjennom løping ved hjelp av pyramideintervall med høy intensitet.

Utdrag

• Treningen skal starte ved at jeg jogger rolig. Etter at jeg begynner å kjenne meg litt varmere og øker jeg intensiteten etterhvert slik at jeg oppnår en HF makspuls på 60% (altså 124,8 pulsslag per minutt)
• Den generelle delen avsluttes ved at jeg holder en jevn fart (med samme/litt høyere puls), jogger normalt sidelengs, og fortsetter deretter ved å krysse Skift side etter ca 20 meter på hver side.

• I den spesielle delen setter vi opp intensitetsnivået til 70 % av HF makspuls i joggingen. Etter noen minutter med slik jogging legger jeg inn hælspark og høye kneløft.
◦ Høye kneløft utføres ved å løfte annenhvert ben opp i 90°
◦ Hælspark utføres ved å føre foten bak og opp, og prøve å sparke deg i rompa med hælen.
• Til slutt øker jeg farten til en hastighet nær spurt, og holder den i et halvt minutt... Kjøp tilgang for å lese mer

Pyramideintervall | Øktplan

[0]
Ingen brukeranmeldelser ennå.