Øktplan for trening av aerob utholdenhet

Oppgaven er kvalitetssikret av redaksjonen på Studienett.no
  • Vgs - Idrettsfag Vg3
  • Kroppsøving
  • 5
  • 16
  • 2072
  • PDF

Øktplan for trening av aerob utholdenhet

Øktplan for aerob utholdenhet. Øktplanen legger opp til langintervall med uttøyningsprogram med formål å forbedre aerob utholdenhet (evnen til å arbeide relativt hardt over lengre tid).

Innhold

Introduksjon
Oppvarming
Hoveddel
Avslutning
Uttøyningsprogram
Utførelse av tøyningsøvelsene
Kilder

Utdrag

Oppvarming:
Jeg starter med å gå raskt på tredemølla i 7 min, og holder en svært lav intensitet med en puls mellom 80 og 130(pulsen kontrollerer jeg med pulsklokken under hele treningsøkten). Deretter løper jeg rolig de resterende 10 minuttene av oppvarmingen med lav intensitet, hvilket betyr en puls mellom130 og 155(pratetempo). Bruker 3 minutter på å tøye lett på bakside av legg, framside av lår og bakside av lår(se tøyningsprogram på siste side).

Hoveddel:
Oppvarmingen er ferdig, og jeg er nå fysisk og mentalt forberedt på hoveddelen. Langintervallene går som følger:

Hvorfor:
Oppvarming:
Ved å begynne med å gå på tredemøllen vil kroppen sakte men sikkert venne seg til overgangen fra hvile til arbeid. Jeg øker deretter intensiteten gradvis, noe som får i... Kjøp tilgang for å lese mer

Øktplan for trening av aerob utholdenhet

[27]
Brukernes anmeldelser
  • 28.10.2012
    Skrevet av Elev på Vg3
    Ikke akkurat hva jeg var ute etter... Var på én måte jævlig komplisert, og på en annen måte altfor enkel.. 550 poeng rett ut av vinduet for min del
  • 18.10.2012
    Skrevet av Elev på Vg3
    god plan, men sidetallene lurer deg litt. Det er relativt lite innhold pr side.
  • 02.11.2017
    nehhh helt ok ikke som forventet
  • 21.02.2017
    Skrevet av Elev på Vg3
    Veldig god oppgave!!